Mijn opinie en visie

Een bewuste kijk op van alles

Goedenavond

fotoDit is wat ik zie als ik thuis kom. Ik woon hier nu ruim een jaar met mijn lieve vriendin en ik moet toegeven dat ik maar zelden geniet van dit uitzicht. Alles wat er om ons heen gebeurt wordt zo snel “gewoon”. Er varen boten voor ons huis langs. Als wij op zondag ochtend met een lekker kopje joe’s koffie uit de “french press” een boek zitten te lezen, met jazz muziek uit de radio, kunnen wij boten voorbij zien varen. Wij wonen op een uitzonderlijk mooie, rustige, industriële plek in het hart van Rotterdam.

Een paar weken terug begonnen wij echter te twijfelen aan de plek waar wij wonen. Begrijp me niet verkeerd wij hebben geen klachten over ons appartement of de buurt of het mooie uitzicht. Maar wij huren. De Nederlandse regering heeft een nieuwe begrotingsregel voorgesteld voor de huursector. Huurwoningen in het sociale segment mogen, afhankelijk van het inkomen van de huurder, tot 6,5% verhoogd worden. Nu huren wij in de private sector, maar toch zette de plannen voor de huursector mij aan het denken. De woningcorporaties moeten een afdracht doen aan de overheid, samen moeten zij 1,7 miljard euro betalen. Deels halen zij dat uit de opbrengst van de huurverhoging in de sociale sector. Verder zullen zij voorlopig minder investeren in onderhoud van hun vastgoed en ook zullen zij minder investeren in nieuw vastgoed, als architect betekend dit voor mij minder zekerheid in de toekomst, maar meer daarover een andere keer.
Het laatste deel van de 1,7 miljard zal toch echt bij de huurders uit het hogere segment komen. Ik neem echter aan dat de woningbouwbedrijven deze door de overheid opgelegde kosten direct aan de huurders door zullen rekenen en niet zelf voor hun rekening nemen.

Wij hebben inmiddels gekeken naar koophuizen. Alleen het zoeken op internet is al een feest. Bij mensen binnen kijken en dromen over hoe je in een huis kunt gaan wonen. Het huis moet voldoende slaapkamers hebben en ook een een grote keuken. Mijn vriendin en ik houden beide erg van koken, wij willen dit ook samen kunnen doen, dus de veel voorkomende keukens van 1,80 breed zijn aan ons niet besteed. Verder moet de woning in een goede buurt staan, we willen de woning kunnen verkopen als over een aantal jaar onze werksituatie veranderd en als het even kan graag met winst. Ook moeten we vanaf de woning een goede verbinding hebben met het openbaar vervoer aangezien dit naast de fiets ons voornaamste reismiddel is. De zoektocht is nog bezig, al realiseer ik mij bij het bekijken van alle andere plekken in deze stad pas hoe mooi wij wonen.

In dit blog zal ik mijn visie en opinie geven over hetgeen mij interesseert in mijn dagelijks leven. Ik zal proberen om mijn mening te ventileren en gelijktijdig deze zo veel mogelijk te onderbouwen. Ook zal ik trachten niet bang te zijn voor meningen die ik later weer bij zou moeten stellen. Vanuit mijn vakgebied als architect zal ik veel onderwerpen benaderen. Daarnaast zal ik ook als amateurfotograaf proberen zo veel mogelijk gebruik te maken van pakkende foto’s en af en toe enkel mooie plaatjes te laten zien.

Onderwerpen kunnen varieren van ergernissen die ik tegen kom tijdens mijn werk tot onderwerpen die voorbij komen in het nieuws. Maar ook reacties, werk en meningen van anderen zullen onderwerp worden van dit blog. De gemiddelde bloglengte zal ik proberen rond de 250 woorden te houden, kort genoeg om in een verloren minuut te lezen, maar onderbouwd genoeg om als stof tot nadenken te dienen.

Regelmatig zal ik een blog posten met de gebeurtenissen die om mij heen hebben plaatsgevonden. Het is voor mij een mogelijkheid om bedreven te raken in het ventileren van mijn mening en tevens de discussie op te zoeken met mensen die anders denken dan ik. Voel je dus vooral vrij om te reageren.

4 reacties op “Goedenavond

  1. Martijn
    maart 25, 2013

    Leuk! Ik moet mijn blog ook weer eens oppakken!

  2. Kevin Simons
    maart 25, 2013

    De komende 2 jaar zullen de huizenprijzen 7,5 % pj dalen. Dus of je moet het van iemand afpakken die vreselijk omhoog zit of je moet je er nog ff bij neerleggen. Dat je geld bij de huurbaas verdwijnt. Maar het maakt de 20.000 euro verlies wel weer goed. 😉 ik zit nog steeds in de autobranche en die kan je goed spiegelen aan de huizenmarkt.

    • rfokker
      maart 25, 2013

      Netto zullen we er dus, hoop ik, financieel niet op achteruit gaan ten opzichte van een koophuis 😀

      Het is voor mij echter onbegrijpelijk dat de overheid in de woningbouwsector ingrepen doet die investeringen tegengaan. De bouwsector heeft het zwaar en de huizenmarkt zit in de slob. Als dan vervolgens een enorme bijdrage gevraagd wordt aan de grootste potentiële opdrachtgever in deze sector, wordt naar mijn idee de verkeerde beslissing genomen.

  3. Katinka Fokker
    maart 26, 2013

    Soms ben je als mens je niet genoeg bewust hoe “rijk” je bent, als je dan de foto ziet bij jullie huis is het een prachtig plaatje. Het is logisch dat jullie verder willen kijken en overwegen wat de mogelijkheden zijn voor een koophuis. Ik zou willen dat de regering stappen ondernam om starters te ondersteunen in de aankoop van een woning en zo de woningmarkt weer een impuls geven om deze uit het slob te halen. Nu is het voor starters moeilijk om een woning te kopen, een hypotheek rond te krijgen. Daarnaast heb je natuurlijk nooit zekerheid in het leven, je weet nooit of je een woning met winst verkoopt, maar je weet ook niet hoe lang jullie hier willen gaan wonen, wat de werksituatie van jullie gaat worden?? Je moet overwegen wat je belangrijk vindt en je moet daar toch ook een goed gevoel bij hebben. Volledige zekerheid krijg je nooit! We gaan het zien en zijn benieuwd waar jullie ooit terecht gaan komen!

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op maart 25, 2013 door .

Navigatie

