Mijn opinie en visie

Een bewuste kijk op van alles

Eten

DSC_0170

Afgelopen week zag ik een video van de TED presentatie van Jamie Oliver in 2010, hierin gaat hij in op de eetgewoonten van Amerikanen. Op de video kwam een angstaanjagende tafel met eten voorbij, vol met fastfood. Het deed mij denken aan bovenstaande foto die ik een tijd geleden maakte van onze boodschappen voor een week.

De boodschap van de video was vooral het feit dat mensen onwetend zijn over eten. Ook hier in Nederland is er steeds minder kennis over eten, veel groenten kunnen niet bij naam genoemd worden en we weten zelfs niet meer hoe we moeten koken. Mijn vriendin en ik zijn al geruime tijd geabonneerd op een groententas van Bioboer Giel. Deze lokale boer levert elke week tassen met groenten van het seizoen en op deze manier heb ik al kennis gemaakt met vele, voor mij onbekende, groenten.

Volgens mij ligt in deze groentetassen de eenvoudige oplossing die bijdraagt aan de gezondheid van de komende generaties en de kennis over eten. Wat als je deze groententassen aan lessen op basisscholen koppelt?

Neem als school een abonnement op groententassen voor de leerlingen uit groepen 7 en 8. Wij betalen 8,5 euro per week voor ca. 4 dagen groenten, voor scholen die veel afnemen kan dit waarschijnlijk goedkoper. Als de docenten deze groententassen aan het einde van de week uitdelen en ook behandelen wat elk stuk groente is, wanneer en hoe het groeit en wat je ermee kunt maken. Dan denk ik dat de kennis van kinderen over eten snel toeneemt. Kinderen worden op deze manier op jonge leeftijd betrokken bij het bereiden van eten met verse ingrediënten. Bijkomend voordeel is dat de lokale boeren gesteund worden in het verantwoord verbouwen van hun groenten. Er is een grotere bewustwording en een gezonde samenleving.

Idealiter worden deze tassen onderdeel van een onderwijspakket wat door de overheid gefinancierd wordt. Maar ik denk dat de eerst stap gezet moet worden in scholen die een bijdrage kunnen vragen van de ouders.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op april 4, 2013 door en getagd als , , , , , , , , , .
